banner



Tram ontspoort ter hoogte van Gent-Sint-Pieters: dienstregeling zwaar ontregeld

Spoorlijn 50A
Brussel-Zuid - Oostende
Spoorlijn 50A op de kaart
Totale lengte 114,3 km
Spoorwijdte normaalspoor 1435 mm
Aangelegd door Belgische Staat
Geopend

Brussel Zuid - Y Welle: one mei 1933
Y Welle - Gent: one juni 1923
Gent - Brugge: 12 augustus 1838
Brugge - Oostende: 28 augustus 1838

Huidige condition in gebruik
Geëlektrificeerd 1954
Aantal sporen Brussel-Noord - Denderleeuw: 4
Denderleeuw - Gent: 2
Gent - Brugge: 4 (deels)
Brugge - Oostende: two
Baanvaksnelheid 160 km/u
Treindienst door NMBS
Traject
d dSHI2g+l dSHI2glr dSHI2g+r lijn 0 van Brussel-Noord
dSHI2+l dSHI2gr+l dSHI2gr dSTR
v-SHI2gr dSTR dSHI2gl dSHI2l+r dSHI2+r
udSTRq dBRÜCKE1r vSTR vSTR dBRÜCKE1l udSTRq Brussels tramway icon.svg STIB-MIVB Line 31.svg
dSHI2+l dSHI2r+l dSHI2gr+l dSHI2gr dSTR dSHI2gl dSHI2l+r dSHI2+r
dBRÜCKE1r vSTR vSTR vSTR dBRÜCKE1l Brussels tramway icon.svg STIB-MIVB Line 31.svg STIB-MIVB Line 32.svg STIB-MIVB Line 81.svg STIB-MIVB Line 82.svg STIB-MIVB Line 83.svg

BSicon utSTRq.svg

utSTRq + vBHF-L

BSicon vBHF-M.svg

vBHF-M +

BSicon vBHF-M.svg

vBHF-M +

BSicon utSTRq.svg

utSTRq + vBHF-R

iii,8 Brussel-Zuid
Brussels metro icon.svg STIB-MIVB Line 2.svg STIB-MIVB Line 6.svg Brussels tramway icon.svg STIB-MIVB Line 3.svg STIB-MIVB Line 4.svg STIB-MIVB Line 51.svg
dSTR vÜSTl vÜST dSTR vÜST
vÜST vÜST dSHI2gl dSHI2g+lr dSHI2gr dSTR
dSTR vÜSTr dSTR dSHI2g+l dSHI2glr dSHI2g+r dSTR
vÜSTr dSTR vÜSTr dSTR dABZgl dABZql lijn 124 naar Charleroi-Zuid
dSTR v-SHI2g+r vSTR vSTR d
dSTR v-SHI2gr vSTR vSTR-STRl d lijn 96 naar Quévy
dSTRl dKRZlu dKRZmu dKRZmu dKRZmu dKRZru BSicon .svg lijn 96N naar Halle
vSTR vSTR dSTRl d lijn 96D naar Vorst-Rijtuigen
dABZqr+r dKRZlu dKRZmu dKRZru dSTR2+r d Y Kuregem, lijn 28 naar Schaarbeek
vSTR vSTR dSTRc1 d lijn 28/3 naar Y Vorst-Oost
vSTR vDST-STR BSicon .svg Bundel Gent
vDST-STR vSTR BSicon .svg Brussel-Klein-Eiland
vÜST dSTRl hdKRZa BSicon .svg lijn 96B naar Vorst-Rijtuigen
dSTR vSTRl- hdKRZe BSicon .svg lijn 96A naar Halle
vSHI4l- dSHI4+r dSTR BSicon .svg
vÜSTo+l
vÜST iii,3 Y Klein-Eiland, lijn 50A/1 van Brussel-Klein-Eiland
vWBRÜCKE2 Zenne
vWBRÜCKE1 Kanaal Charleroi-Brussel
mvKRZt Brussels metro icon.svg STIB-MIVB Line 5.svg
vBHF Anderlecht
vSKRZ-Au R0
vSTR+GRZq grens Brussel - Vlaams-Brabant
vBRÜCKE1 Viaduct Sint-Anna-Pede 540m
vSKRZ-Au N8
vÜST 17,8 Y Sint-Katarina-Lombeek
vÜSTor
vSTR-STRl lijn 50A/2 naar Denderleeuw
edABZq+r dKRZo LSTR+r lijn 50 van Brussel-Noord
ev-SHI2g+r LSTR verbindingsspoor opgebroken
d hKRZWae+GRZq vLSTR- Dender grens Vlaams-Brabant - Oost-Vlaanderen
d dKRZo LSTRr lijn 50 naar Gent-Sint-Pieters
vSTR-STR+l lijn 50A/3 van Denderleeuw
vÜSTo+r
v-SHI2g+r 23,nine Y Welle
d SKRZ-Au A10 E40
d KRZo lijn 82, Aalst - Ronse
v-SHI2gr 42,7 Y Meulewijk
lijn 50A/4 naar Y Melle
vÜSTol
dABZg+l dKRZo Y Melle, lijn 122 van Geraardsbergen
vABZg+r-STR Y Melle
lijn 50 van Brussel-Noord
vSTRr-STR lijn 50 naar Gent-Sint-Pieters
d hKRZWae Ringvaart
d SKRZ-Ao R4
d emKRZo buurtspoorlijn M opgebroken
d hKRZWae Schelde
d SKRZ-Ao A14 E17
d SKRZ-Ao B401
vSTR+r-STR lijn l van Brussel-Noord
veABZg+r-STR lijn 75 van Gent-Zuid
tot 1913
edABZgl edKRZ lijn 75 naar Moeskroen
tot 1913
d dSTR+r vÜSTr BSicon .svg lijn 50E van Y Melle West
d vÜSTr dSTR {{{4}}}
udSTRq dBRÜCKE1r dSTR dBRÜCKE1l udSTRq d tram DeLijn icon 2 gent.svg DeLijn icon 4 gent.svg
dSHI2+l dSHI2gr vSTR {{{4}}}
vBHF-L vBHF-R BSicon .svg 52,1 Gent-Sint-Pieters
udSTRq dBRÜCKE1r vSTR dBRÜCKE1l udSTRq BSicon .svg tram DeLijn icon 1 gent.svg
vÜST vÜSTl {{{3}}}
dSTR vÜSTr dSTR {{{4}}}
dSTR dSTRl vKRZo BSicon .svg lijn 75 naar Moeskroen
vanaf 1913

BSicon exvSTR-.svg

exvSTR- + vSHI4l-

BSicon vSTR.svg

vSTR + vSHI4+r-

BSicon .svg

+

Y Snepbrug, lijn 50A/half-dozen van Gent-Sint-Pieters
exdSTRr d vÜSTo+l BSicon .svg lijn 55 naar Terneuzen opgebroken
vWBRÜCKE1 Asselsbrug over de Leie
vÜST Y Assels
vSKRZ-Ao R4
vWBRÜCKE1 Ringvaart
vSKRZ-Ao R4
vWBRÜCKE1 Leie
vBHF 56,1 Drongen

BSicon vSTR.svg

BSicon exlHST.svg

58,8 Halewijn
vBHF 61,9 Landegem
vWBRÜCKE1 Schipdonkkanaal

BSicon exvSTR.svg

BSicon SPLe.svg

BSicon exvSTR.svg

BSicon BHF.svg

64,nine Hansbeke

BSicon exvSTR.svg

BSicon BHF.svg

68,five Bellem

BSicon exvSTR.svg

BSicon SPLa.svg

vBHF 71,5 Aalter
vSKRZ-Au N44

BSicon exvSTR.svg

BSicon SPLe.svg

BSicon exvSTR.svg

BSicon BHF.svg

76,1 Maria-Aalter

BSicon exvSTR.svg

BSicon STR+GRZq.svg

grens Oost-Vlaanderen - West-Vlaanderen

BSicon exvSTR.svg

BSicon BHF.svg

80,seven Beernem

BSicon exvSTR.svg

BSicon BHF.svg

86,5 Oostkamp

BSicon exvSTR.svg

BSicon SPLa.svg

Y Oostkamp
lijn 50A/5 naar Brugge
vÜSTul
dSHI2+l dSHI2r+l dKRZu dSTRq lijn 66 van Kortrijk
vSTR-eHST vSTR- Sint-Michiels
exdSTRq evKRZ edABZg+r BSicon .svg lijn 58 van Y Oost Ledeberg opgebroken
dKBSTaq dABZg+r vSTR BSicon .svg Bombardier Transportation
vDST-STR vSTR- Brugge-Vorming

BSicon exSTRc2.svg

exSTRc2 + v-STR

BSicon exv-STR3.svg

exv-STR3 + vSTR

BSicon .svg

+

BSicon exvSTR+1-.svg

exvSTR+1- + v-STR

BSicon exSTRc4.svg

exSTRc4 + vÜSTr

BSicon .svg

+

exdSTR vÜST dSTR {{{4}}}
exdSTR vBHF-L dBHF-R BSicon .svg 92,2 Brugge vanaf 1939
exdABZgl+l evKRZ edKRZ BSicon .svg lijn 66 van Kortrijk opgebroken
exdBHF dSHI2l dSHI2g+lr dSHI2gr BSicon .svg Brugge tot 1939
exdABZgr d vÜSTl BSicon .svg lijn 51 naar Blankenberge tot 1920
xdKRZxr dSTRq vSTRr-STR BSicon .svg lijn 51 naar Blankenberge vanaf 1920

BSicon exvSTR2-.svg

exvSTR2- +

BSicon v-STR.svg

v-STR + exSTRc3

BSicon .svg

+

BSicon exSTRc1.svg

exSTRc1 +

BSicon exv-STR+4.svg

exv-STR+4 + v-STR

BSicon .svg

+

d SKRZ-Ao N31 E403
d eHST 98,ix Varsenare
d SKRZ-Mu spookbrug Varsenare gesloopt
d eBHF 101,viii Jabbeke
d eBHF 108,0 Oudenburg
d WBRÜCKE1 Kanaal Plassendale-Nieuwpoort
d eBHF 109,9 Zandvoorde
v-SHI2gr lijn 50F naar Oostende
vABZgr-STR lijn 202A naar Plassendale industrie
vDST-STR Oostende-Zeehaven
BSicon .svg vSTR-eABZg+l exSTRq lijn 62 van Torhout na 1946, opgebroken

BSicon .svg

+

BSicon exv-SHI3l.svg

exv-SHI3l + vSTR

BSicon exSHI3+r.svg

exSHI3+r +

lijn 50A/7 naar Oostende-Stad opgebroken
BSicon .svg vSTR exABZg+l lijn 62 van Torhout tot 1946, opgebroken
BSicon .svg vÜST exKBHFe Oostende-Stad
mvKRZu tram DeLijn icon 0 kusttram.svg
vKBHFe 114,3 Oostende
voorheen Oostende-Kaai

Spoorlijn 50A is een Belgische spoorlijn die Brussel met Oostende verbindt. Tussen Oostende en Brugge zijn alle stations gesloten tussen 1984 en 1994. De spoorlijn is 114,3 km lang. Het deel van de spoorlijn tussen Brussel en Gent werd officieus ook wel HSL-0 genoemd, aangezien deze geen enkele overweg, kruisingsvrije aansluitingen met oude lijnen en een bijna rechtlijnig tracé heeft. Dit maakt het eigenlijk tot de eerste "hogesnelheidslijn" ter wereld en de enige die is aangelegd voor de Tweede Wereldoorlog.

Tussen Aalter en Gent wordt aangrenzend fietssnelweg F6 aangelegd, en tussen Denderleeuw en Neerpede fietssnelweg F209.

Geschiedenis [bewerken | brontekst bewerken]

Spoorlijn 50A is in meerdere fases gebouwd. In 1838 is het traject tussen Gent en Oostende aangelegd ter verlenging van spoorlijn l uit Brussel. Op 12 augustus 1838 werd het baanvak Gent - Brugge geopend, het baanvak Brugge - Oostende op 28 augustus 1838. Na de Eerste Wereldoorlog werd het snelle traject tussen Brussel en Gent aangelegd, dat vooral dient om spoorlijn 50 te ontlasten. Op 1 juni 1923 werd het baanvak Denderleeuw - Gent geopend en op i mei 1933 het baanvak Brussel-Zuid - Denderleeuw.

Op 27 februari 1954 was het baanvak Brussel - Gent geëlektrificeerd en het baanvak Gent - Oostende op 26 juni 1954. De hele spoorlijn is geëlektrificeerd met 3 kV.

De spoorlijn is dubbelsporig uitgevoerd en de maximumsnelheid bedraagt 160 km/u. Op bepaalde plaatsen is er een beperking tot 140 km/u.

Opgebroken rechtstreekse aansluiting lijnen l en 50A bij Essene-Lombeek

Toekomst [bewerken | brontekst bewerken]

Brussel - Gent [bewerken | brontekst bewerken]

In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) wordt het hele traject van de aansluiting bij Y Klein-Eiland tot de aansluiting naar Denderleeuw (vertakking Lombeek) viersporig. De buitensporen zullen voor het lokaal verkeer gebruikt worden. Er komt een halte met op wandelafstand een metroaansluiting langs het traject: Station Anderlecht. Het Vlaams Gewest heeft een halte bij Schepdaal aangevraagd[1]. Dit werd bestudeerd door de NMBS, maar werd voorlopig niet aanvaard omdat het niet rendabel is.

De twee nieuwe sporen (buitenste "langzame" sporen, lijn 50C) werden in januari 2016 in gebruik genomen: het spoor richting Brussel op maandag 18 januari en het spoor richting Gent op maandag 25 januari 2016.[two] Tegelijk werden de twee oude sporen buiten dienst gesteld; deze worden gesaneerd en gemoderniseerd. Op 28 november 2018 werden de vier sporen in dienst genomen.

Op 15 juni 2020 werd de aansluiting richting Station Brussel-Zuid in dienst genomen, hierdoor is het volledige stuk tussen Brussel-Zuid en Y Sint-Katherina-Lombeek op 4 sporen gebracht. Infrabel investeerde hiervoor 15 miljoen euro. Dit was tevens ook het laatste project van het Gewestelijk ExpresNet aan Vlaamse kant.[three]

Op 13 december opende het Station Anderlecht zijn deuren. Hiermee zijn alle werken op dit traject voltooid.

Volgens de laatste uitgave van Infrabels technische netbrochure (bijlage E-i "Afstanden tussen stations en knooppunten") krijgt spoorlijn 50A/2 Y Sint-Katherina-Lombeek – Denderleeuw een nieuwe naam: namelijk gaat nu lijn 50C tot aan Denderleeuw volgens wat was totnogtoe als spoorweg 50A/2 bekend.

De aansluitingen aan de uiteinden van het viersporig traject zijn al ongelijkvloers.

Gent - Brugge [bewerken | brontekst bewerken]

De nieuwe brug in opbouw, tussen Beernem en Oostkamp

Tussen Gent en Brugge is men sinds 1994 bezig met de verdubbeling van het aantal sporen (van 2 naar 4). De eerste fase was de aanbouw van nieuwe bruggen ter hoogte van Landegem. Tegelijk worden alle overwegen afgeschaft en vervangen door bruggen of tunnels. De inritten tot het station van Gent-Sint-Pieters zijn door Infrabel aangepast. In 2006 werd een nieuwe spoorbrug over de Ringvaart gebouwd en werden op dice manier 4 sporen aangelegd. Door het bouwen van een viaduct over de buitenste sporen, die bedoeld zijn voor de trage lokale treinen en goederentreinen, hoeven de binnenste twee sporen, waarop enkel snelle IC-treinen rijden, niet op gelijke hoogte te kruisen bij het binnenrijden van het station.

Sinds 1994 zijn er twee extra sporen aangelegd in Landegem en Aalter. Vanaf 2010 zal Infrabel het aantal sporen tussen Beernem en Oostkamp verdubbelen. De voorbereidende infrastructuurwerken zijn nu al gestart. In 2014 zijn de grondwerken voor de extra sporen tussen Gent en de viersporigheid bij Landegem gereed.

Als laatste fase wordt het traject Beernem - Landegem op vier sporen gebracht.

Stations [bewerken | brontekst bewerken]

Samen met de werken aan de spoorlijn krijgen ook de stations van Brugge en Gent-Sint-Pieters een grondige facelift. De werken aan het station van Brugge werden uitgevoerd tussen 2005 en 2009. De renovatie van Gent-Sint-Pieters is begonnen in 2007.

Ook is er een treinstation gebouwd in Anderlecht op de spoorwegbrug van de Bergensesteenweg. Dit station Anderlecht kadert in het Brusselse Gewestelijk ExpresNet. Het station wordt sinds december 2020 dagelijks aangedaan door de S3-verbinding Zottegem-Dendermonde en in het weekend de S3-verbinding Zottegem-Schaarbeek.

Noodzaak [bewerken | brontekst bewerken]

Hoewel dit projection miljarden euro'south kost, zijn deze grote infrastructuurwerken nodig wegens het toenemende reizigers- en goederenverkeer op de lijn. De lijn (zeker het traject Brugge - Gent) is een aanvoerlijn voor de haven van Brugge-Zeebrugge, waardoor veel goederentreinen op de lijn rijden. Als belangrijkste lijn tussen de kust, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen en het binnenland maken ook veel reizigers van de lijn gebruik. De verwachting is dat het aantal reizigers en de hoeveelheid goederen in de volgende jaren nog zal stijgen.

Hierdoor moeten zowel de snelle IC-treinen, trage lokale treinen als trage goederentreinen gebruikmaken van deze spoorlijn. Hierdoor is de rittijd lang en komen veel vertragingen voor. Door de lijn op vier sporen te brengen kan het verkeer gesplitst worden. De trage lokale treinen en goederentreinen rijden op de buitenste sporen, de snelle IC's rijden op middelste. Op de middelste sporen kan dan aan 200 km/h gereden worden.

Treindiensten [bewerken | brontekst bewerken]

De NMBS verzorgt het personenvervoer met IC, Fifty-, Piekuur- en ICT-treinen.

Serie Treinsoort Route Bijzonderheden
IC 01 Intercity (NMBS) Eupen – Luik-Guillemins – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Oostende
IC 03 Intercity (NMBS) Genk – Leuven – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Blankenberge
IC 12 Intercity (NMBS) [ Oostende – Brugge – ] Kortrijk – Gent-Sint-Pieters – Brussel-Zuid – Luik-Guillemins – Welkenraedt Rijdt alleen op werkdagen.
IC 23A Intercity (NMBS) Brussels Airport-Zaventem – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Knokke
IC 32 Intercity (NMBS) [ Oostende – ] Brugge – Lichtervelde – Kortrijk
50 550 L-trein (NMBS) Mechelen – Dendermonde – Gent-Sint-Pieters – Brugge – [ Zeebrugge-Strand ] / [ Zeebrugge-Dorp ] Rijdt in het weekend tussen Zeebrugge-Strand - Gent-Sint-Pieters. Rijdt enkel in juli en augustus in de week tussen Zeebrugge-Strand - Mechelen.
ICT 6705 Toeristentrein (NMBS) Antwerpen-Centraal – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Blankenberge Rijdt in juli en augustus.
ICT 6710 Toeristentrein (NMBS) [ Neerpelt – ] / [ Turnhout – ] Herentals – Mechelen – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Blankenberge Rijdt in juli en augustus.
ICT 6800 Toeristentrein (NMBS) Tongeren – Hasselt – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – Brugge – Oostende Rijdt in juli en augustus.
ICT 6900 Toeristentrein (NMBS) Brussel-Noord – Brussel-Zuid – Gent-Sint-Pieters – De Panne Rijdt in juli en augustus.
P 7000/8000 Piekuurtrein (NMBS) [ Oostende – Brugge – ] / [ De Panne – ] / [ Poperinge – Ieper – Kortrijk – ] Gent-Sint-Pieters – Brussel-Zuid – Schaarbeek Twee treinen per dag per richting. Een trein op zondagavond vanaf De Panne.
P 7010/8010 Piekuurtrein (NMBS) [ Gent-Sint-Pieters – ] / [ Sint-Niklaas – Gent-Dampoort – ] Brussel-Zuid – Schaarbeek Rijdt alleen op werkdagen. Een trein vanaf Sint-Niklaas.
P 7050/8050 Piekuurtrein (NMBS) Brugge – Gent-Sint-Pieters Rijdt alleen op werkdagen.

Spoorlijn 50C [bewerken | brontekst bewerken]

Spoorlijn 50C zijn de sporen aan weerszijden van lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw. De lijn is geopend in januari 2016. Op xiii december 2020 opende in het kader van het Gewestelijk ExpressNet een nieuw station Anderlecht, de spoorlijn wordt gebruikt door alle treinverbindingen tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid, de spoorlijn begint aan het station van Denderleeuw en gaat via het station van Liedekerke en Anderlecht naar Brussel-Zuid

Sinds 13 december 2021 [bewerken | brontekst bewerken]

Serie Verbinding Bijzonderheden
Due south 3 Zottegem - Brussel - Dendermonde Rijdt enkel op werkdagen
S iii Zottegem - Brussel - Schaarbeek Rijdt enkel tijdens het weekend
South viii Zottegem - Brussel - Ottignies - Louvain-La-Neuve Rijdt enkel op werkdagen
IC 13 Kortrijk - Zottegem - Brussel-Zuid - Schaarbeek Rijdt enkel op werkdagen
IC 20 Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel-Zuid - Leuven - Hasselt - Tongeren Rijdt enkel op werkdagen
IC 20 Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel-Zuid - Jette - Dendermonde - Lokeren Rijdt enkel in het weekend
IC 23 Oostende - Brugge - Lichtervelde - Kortrijk - Zottegem - Brussel - Brussels Aerodrome-Zaventem Stopt in het weekend bijkomend in Munkzwalm
IC 29 Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Brussels Aerodrome-Zaventem - Leuven - Landen Rijdt enkel op werkdagen
IC 29 De Panne - Deinze - Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Brussels Airport-Zaventem - Leuven - Landen Rijdt enkel in het weekend
P Gent-Sint-Pieters - Aalst - Denderleeuw - Brussel-Zuid - Schaarbeek Tijdens de (school)spits

Spoorlijn 50D [bewerken | brontekst bewerken]

Spoorlijn 50D zijn de sporen aan weerszijden van lijn 50A tussen Gent en Brugge. De geplande opening was in 2018. In 2020 zijn dice sporen in gebruik vanaf Gent tot en met Landegem, en in Aalter, en in Aanbouw tussen Aalter en Brugge, de spoorlijn zal na volledige afwerking gebruikt worden door de L-trein (Mechelen - Dendermonde -) Gent-Sint-Pieters - Brugge - Zeerbugge-Dorp/Zeebrugge-Strand en de trage P-treinen Brugge - Aalter - Gent-Sint-Pieters en het goederenvervoer van/naar de oasis van Zeebrugge. De geplande afwerking is in 2024.

Spoorlijn 50F [bewerken | brontekst bewerken]

Lijn 50F is de parallelle verbindingslijn tussen het goederenstation Oostende-Zeehaven en Oostende. Deze lijn is dubbelsporig en geëlektrificeerd, deze lijn wordt enkel gebruikt voor goederenvervoer naar de haven van Oostende en voor treinen die uitwijken naar het rangeerterrein van Oostende.

Aansluitingen [bewerken | brontekst bewerken]

In de volgende plaatsen is of was er een aansluiting op de volgende spoorlijnen:

Brussel-Zuid
Spoorlijn 0 tussen Brussel- Noord en Brussel-Zuid
Spoorlijn 28 tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek
Spoorlijn 96 tussen Brussel-Zuid en Quévy-Grens / Feignies (F) grens
Spoorlijn 96A tussen Brussel-Zuid en Halle
Spoorlijn 96B tussen Brussel-Zuid en Vorst-Rijtuigen
Spoorlijn 96C tussen Brussel-Zuid en Bundel Gent
Spoorlijn 96D tussen Brussel-Zuid en Vorst-Rijtuigen
Spoorlijn 96N tussen Brussel-Zuid en Halle
Spoorlijn 124 Brussel-Zuid en Charleroi-Zuid
Y Klein-Eiland
Spoorlijn 50C tussen Y Klein Eiland en Denderleeuw
Y Sint-Katarina-Lombeek
Spoorlijn 50C tussen Y Klein Eiland en Denderleeuw
Gent-Sint-Pieters
Spoorlijn fifty tussen Brussel-Noord en Gent-Sint-Pieters
Spoorlijn 50E tussen Y Melle West en Gent-Sint-Pieters
Spoorlijn 55 tussen Gent-Sint-Pieters en Terneuzen
Spoorlijn 75 tussen Gent-Sint-Pieters en Moeskroen
Y Assens
Spoorlijn 50D tussen Y Assens en Y Oostkamp
Y Oostkamp
Spoorlijn 50D tussen Y Assens en Y Oostkamp
Brugge
Spoorlijn 51 tussen Brugge en Blankenberge
Spoorlijn 58 tussen Y Δ Oost Ledeberg en Brugge
Spoorlijn 66 tussen Brugge en Kortrijk
Oostende Zeehaven
Spoorlijn 50F tussen Oostende Zeehaven en Oostende
Spoorlijn 202A, spoorlijn tussen Oostende Zeehaven en Plassendale industrie
Oostende
Spoorlijn 62 tussen Oostende en Torhout

Verbindingssporen [bewerken | brontekst bewerken]

50A/one: Brussel-Klein-Eiland - Y Brussel-Klein-Eiland (lijn 50A)
50A/ii: Y Sint-Katarina-Lombeek (lijn 50A) - Liedekerke - Denderleeuw (is ondertussen een deel geworden van spoorlijn 50C)
50A/iii: Denderleeuw - Y Welle (lijn 50A)
50A/4: Y Meulewijk (lijn 50A) - Y Melle (lijn 50, 122)
50A/5: Y Oostkamp (lijn 50A) - Brugge
50A/6: Gent-Sint-Pieters - Y Snepbrug (lijn 50A)
50A/7: Oostende-Zeehaven (lijn fifty) - Oostende-Stad

Zie ook [bewerken | brontekst bewerken]

  • Lijst van spoorlijnen in België
  • Lijst van spoorwegstations in België
  • Lijst van voormalige spoorwegstations in België

Source: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_50A

Posted by: songfoloot.blogspot.com

0 Response to "Tram ontspoort ter hoogte van Gent-Sint-Pieters: dienstregeling zwaar ontregeld"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel